Back

7 Gamla filmtrick du aldrig kan lista ut!

Vem har inte tittat på film och sett effekter och då tänkt ‘hur har de gjort det där?’, eller ‘ha! det där var lätt att lista ut’. Med dagens teknik är stunteffekter lätta att utföra och innebär oftast inte så stor risk för stuntmän och kvinnor, men hur gjorde man förr i tiden? Jo, genom en dos god fantasi och uppfinningsrikedom lyckades man lösa de flesta tricken! Lyckas du lista ut hur stunten är gjorda?

Harold Lloyd hängandes i en klocka i filmen Upp genom luften (1923)
När filmen Upp genom luften gjordes var det inte möjligt att sätta en bakgrund med hjälp av bakprojektion eller en green screen, så de valde att använda sig av perspektivets makt. Allt eftersom Lloyd klättrade högre och högre upp för huset flyttades samtidigt säkerhetsdynorna upp. Vad som såg ut som ett livsfarligt trick var egentligen bara en synvilla och inte alls så otäckt att spela in.

Såhär gjorde de!

 


 

Charlie Chaplin åker rullskridskor i ett varuhus i filmen Moderna Tider (1936)
Ett bra exempel på den klassiska tekniken där man målade miljön på ett fönster. Green screens kom som sagt lite senare i tideräkningen. Chaplin var alltså inte alls i någon fara, utan det var bara en kuliss.

Såhär gjorde de!

 


 

Colleen Moores ögontrick i Ella Cinders (1926)
Halva Moores ansikte filmades separat genom att dölja den andra sidan med ett svart målat glas. Genom att dra tillbaka rullen kunde man filma den andra delen av Moores ansikte. Svårigheterna med det här tricket var att både kameran och Moore var tvungna att vara placerade på samma ställe vid båda inspelningarna.

Såhär gjorde de!

 


 

Mary Pickford pussar sig själv på kinden i Little Lord Fauntleroy (1921)
Att se två Mary Pickfords i samma scen var inte något nytt för publiken, det var också redan gjort i filmen Stella Maris som släpptes tre år tidigare. Årtionden tidigare hade Georges Méliès listat ut hur man filmar dubbelgångare i en schen med hjälp av dubbelexponering . Svårigheterna med denna scen var att man aldrig förut hade lyckats att ha en dubbelexponering där dubbelgångarna rör, eller går in i varandra.

Den berömda fotografen Charles Rosher lyckades utföra effekten genom att rita en detaljerad silhuett av Pickford på målat glas, och med hjälp av en metallram som hindrade kameran från att röra sig så lyckades man göra denna dubbelexponering med gott resultat. Den tre sekunder långa scenen tog 15 timmars arbete för att slutföra.

Såhär gjorde de!

 


 

Douglas Fairbanks glider med hjälp av en kniv ner från ett segel i filmen The Black Pirate (1926)
Metoden för att uppnå denna mycket välkända scen uppfanns av Fairbanks bror Robert som var utbildad ingenjör. Kameran  var fast placerad i en vinkel mot seglet. Fairbanks kniv anslöts till en dold remskiva och motvikt. Flygplanspropellrar användes för att få vind i seglen.

Såhär gjorde de!

 


 

Buster Keaton kör motorcykel över en trasig bro i Sherlock Jr. (1924)
Underdelen av bilden var målat i svart, precis så att man inte såg marken, och Keaton filmades när medan bron fortfarande var intakt. Filmerna av lastbilarna filmades separat när en del av bron var demolerad. Det måste ha varit en riktig utmaning att få rätt timing.

Den sista delen är inte ett stunt, Keaton va en duktig motorcyklist och körde ner för en trasig bro på riktigt!

Såhär gjorde de!

 


 

Jesus botar två kvinnor som är smittade med spetälska i Ben-Hur (1925)
Karl Struss, en annan berömd filmfotograf, utvecklade en teknik som använder ett färgfilter för att uppnå denna effekt. Genom att byta filtret genom scenen försvinner kvinnornas smink och de får en förtrollande förvandling på film. Struss använde samma teknik, fast i omvänd ordning, i den berömda transformationen i filmen Dr Jekyll och Mr Hyde (1931).

Gillar du det du ser? Gilla & dela på facebook! ♥